Entri yang Diunggulkan

Bertaubatlah...Sungguh Allah Maha Pengampun dan Penerima Taubat

Tulisan ini sengaja saya buat sebagai nasehat untuk diri saya pribadi. Di kemudian hari ketika kelak saya kembali membuka lembaran blog ini,...

Kamis, 30 November 2017

Stimulasi anak suka matematika #day8

Kakek Ziyad dan Nusaibah sedang sakit.  Kami sedikit kurang fokus dalam menjalani tantangan ini.  Tapi,  disempatkan di sela-sela momen yang ada untuk menstimulasi mereka.

Kebetulan kami melihat kolam ikan di rumah kakek.  Saya pun menanyakan kepada ziyad
"Nak,  berapa jumlah ikannya?"
Dia pun mulai menghitung
"1,2,3,4,5 ada 5 ummi"
"Ya betul nak pintar"
Kebetulan juga ada kucing yang dipelihara
"Kalau kucingnya ada berapa? "
"Satu saja ummi"
"Ya betul.  Jadi kucingnya hanya satu sedangkan ikannya lebih banyak di"
Saya menekankan tentang jumlah yang lebih banyak dan sedikit.

#NuraeniAhmadGasim
#Tantangan10Hari
#KuliahBunsayIip
#ILoveMath
#MathAroundUs

Tidak ada komentar:

Posting Komentar